جراحی لثه

برای درمان برخی بیماری‌های لثه مانند عفونت لثه و پریودنتیت دندان‌پزشک اقدام به جراحی لثه می‌کند. معمولاً جراحی لثه به‌عنوان عمل پریودنتال شناخته می‌شود.

معمولاً جراحی لثه به‌صورت سرپایی و به‌وسیله بی‌حسی موضعی بر روی لثه انجام می‌شود.

جراحی لثه باهدف درمان بیماری‌های کاملاً جدی در ارتباط با بافت لثه و از بین بدن مشکلات زیر می‌باشد که شامل:

1. ممانعت از افتادن دندان
  2. ترمیم استخوان فک و بخش‌های آسیب‌دیده لثه
  3. کم کردن شکاف لثه بین دندان‌ها
  4. جلوگیری از تغییر شکل دادن فک استخوان جهت کاهش خطر رشد باکتری‌ها در شکاف استخوان
  5. برای از بین بردن عوامل ایجادکننده باکتری‌ها و عفونت‌ها

عمل جراحی لثه چیست و برای برطرف کردن چه بیماری‌هایی انجام می‌شود؟

بر اساس آنچه اشاره‌شد عمل پریودنتال برای درمان بیماری‌های مربوط با لثه انجام می‌شود که این بیماری‌ها شامل گینوییت و پریودنتیت احتیاج به جراحی دارند.

بیماری گینوییت چیست؟

نوع خفیفی از بیماری لثه می‌باشد که موجب قرمزی، تورم و خونریزی آن می‌شود و اغلب اوقات لثه به علت ضعف بهداشت دهان و دندان، پلاک یا تارتار دندان دچار این بیماری می‌شود.

با کمک درمان حرفه‌ای توسط دندان‌پزشکان متخصص می‌تواند از ایجاد این بیماری جلوگیری نموده یا آن را به‌طور کامل درمان نماید.

بیماری پریودنتیت چیست؟

این بیماری شکل شدیدتر بیماری‌های لثه می‌باشد که متأسفانه وضعیت لثه در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد و با ادامه پیشرفت بیماری بافت لثه دچار التهاب زیادی می‌شود که ممکن است این التهاب به استخوان و سایر نقاط اطراف لثه نیز سرایت کند. اگر درمان انجام نشود لثه‌ها از دندان جداشده و باعث می‌شود تا باکتری‌ها فضای مناسبی برای تکثیر و رشد خود پیدا کنند. به‌این‌ترتیب عفونت‌ها دهانی و لثه‌ای ایجاد می‌شود و سرانجام منجر به لق شدن دندان و آسیب‌دیدگی استخوان فک خواهد شد.

کاربرد جراحی لثه چیست؟

پیش از هر نوع اقدامی دندان‌پزشک جراح وضعیت لثه و اطراف آن را به‌صورت تخصصی موردبررسی قرار می‌دهد زیرا هر نوع جراحی وابسته به نوع بیماری خاص و سلامت فرد دارد.

بنابراین دندان‌پزشک هر نوع پلاک، تارتار و باکتری‌های دهانی را ابتدا رفع می‌کند زیرا دندان‌پزشک می‌داند که اگر این عفونت‌ها برطرف نشوند در طی جراحی ممکن است بیشتر شوند و روند درمان با اشکال مواجه خواهد شد.

انواع جراحی لثه کدم‌اند؟

• جراحی خارج نمودن تومور و کیست از لثه

وقتی دندان‌پزشک در بافت لثه با توده‌ای مواجه می‌شود پس از خارج نمودن توده آن را به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می‌دارد تا نوع تومور ازنظر خوش‌خیمی یا بدخیمی تعیین شود و همچنین عوامل ایجادکننده توده معین شود تا درمان مناسب بکار برده شود.

اغلب توده‌های خوش‌خیم یا بدخیم در داخل دهان به شکل برجسته یا در طی معاینات دوره‌ای رادیوگرافی مشاهده و کشف می‌شوند.

• جراحی افزایش طول تاج

این جراحی به دو علت انجام می‌شود درواقع وقتی پوسیدگی دندان به زیر لثه نفوذ پیداکرده باشد و برای برداشتن آن باید روکش لثه اطراف پوسیدگی برداشته شود و یا درزمانی که دندان نیاز به روکش داشته باشد و برای نگه‌داری آن باید طول روکش بلندتر شود بنابراین مقداری از لثه حذف می‌شود تا ارتفاع تاج دندان افزایش پیدا کند.

• جراحی از بین بردن پاکت

این جراحی برای مواقعی بکار برده می‌شود که در اثر جرم و پلاک دندانی پیشرفت زیادی داشته باشد و اتصال بین دندان و لثه اطراف آن از بین رفته باشد که در این موقع فضای خالی ایجاد می‌شود و شرایط برای رشد باکتری‌ها و تجمع مواد غذایی مساعد می‌شود. در این صورت با بوی بددهان، التهاب و خونریزی لثه مواجه هستیم.

جراحی لثه مانع اجتماع باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی می‌شود و اتصال بین لثه و دندان دوباره شکل می‌گیرد.

• جراحی پریودنتال

این جراحی برای درمان آسیب‌های واردشده به لثه‌ی اطراف دندان‌ها، استخوان فک و ریشه انجام می‌شود درواقع دندان‌پزشک با انجام جراحی پریودنتال می‌تواند مشکلات لثه را برطرف نماید و آسیب‌های واردشده به استخوان و ریشه را نیز برطرف نماید. از علائم بیماری پریودنتال می‌توان به بوی بددهان، التهاب و خون‌ریزی لثه، درد نامشخص و مبهم، لقی خیلی ناچیز تا متوسط دندان‌ها اشاره کرد.

• جراحی خارج کردن عفونت‌ها از انتهای ریشه (اپیکو)

در موارد نادر عفونت‌های ناشی از درمان عصب‌کشی و درمان ریشه همچنان باقی می‌مانند یا به‌صورت موقت درمان می‌شوند در این روش از جراحی عفونت‌های ریشه را از بین می‌بریم.

این بیماری با علائمی مانند حساسیت دندان در مقابل ضربه، وجود آبسه و چرک در انتهای لثه که توسط عکس رادیوگرافی به چشم می‌خورند، مشاهده می‌شود.

• جراحی  به‌منظور قرار گرفتن دندان مصنوعی

در این نوع جراحی با توجه به تشخیص دندان‌پزشک و نامناسب بودن لثه ازلحاظ نگه‌داری دندان مصنوعی انجام می‌شود درواقع بعضی مناطق لثه دارای گوشت اضافی می‌باشند که این بافت‌های نامناسب حذف می‌شود و شکل مناسب برای نگهداری از دندان مصنوعی ساخته می‌شود.

• جراحی پیوند استخوان و ایمپلنت

یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی است که بر روی لثه انجام می‌شود و گاهی برای کاشت ایمپلنت لازم است بافت لثه بازسازی شود یا پیوند استخوان انجام شود.

• جراحی لیفت لثه

این جراحی به‌تازگی انجام می‌شود و مشابه جراحی افزایش طول تاج می‌باشد که برای ایجاد طرح لبخند و اغلب در دندان‌های جلو و برای بلندتر شدن آن‌ها انجام می‌شود این جراحی برای درمان زیبایی و لمینیت کاربرد دارد.

• جراحی فلپ لثه

این جراحی برای افرادی انجام می‌شود که دچار آبسه لثه یا پریودنتال عمقی می‌باشند. در این جراحی باکتری‌ها و تارتار به آبسه‌ها نفوذ پیداکرده‌اند؛ بنابراین دندان‌پزشک از این درمان برای حذف آبسه و پاک‌سازی بستر باکتری‌ها استفاده می‌کند.

در این روش جراحی بافت لثه از روی دندان برداشته می‌شود تا کلیه تارتارها از بین بروند. پس از خارج نمودن تارتارها این ناحیه تمیز می‌شود و لثه در جای خود قرار می‌گیرد. گاهی ممکن است استخوان فک نیز در این روش احتیاج به تغییر شکل داشته باشد.

دندانپزشکی در مشهد

عفونت لثه