علائم درگیری عصب دندان چیست؟

عصب دندان با تعداد زیادی از رگ های خونی در وسط یا مغز دندان جای دارد و زمانی که پوسیدگی به صورت عمیق ایجاد شود، یا دندان ضربه بخورد و یا ترک دندانی به وجود بیاید ممکن است عصب دندان درگیر شود.

این درگیری ها چه علائمی دارد:

• درد خود به خودی
  • زمانی که از نوشیدنی یا غذاهای سرد و گرم استفاده می کنیم درد طولانی مدت داشته باشد
  • هنگام شب درد بیشتر شود
  • گاهی هیچ علائمی ندارد

پروسه درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

در مرحله اول پوسیدگی های دندان و قسمت های عفونی در تاج دندان تراش می خورد و برداشته می شود. در مرحله بعد کانال های ریشه دندان از نظر طولی اندازه گیری می شود و مواد داخل کانال ها به وسیله ابزارهای مخصوص که شکل سوهان هستند تخلیه می شوند و در نهایت کانال ها بعد از شست وشو و ضد عفونی کردن به وسیله موادی که از نوعی صمغ گیاه به دست آمده است که با بدن انسان سازگار است، پر می شود و کاملاً مهر و موم می شود.

آیا با دندان عصب کشی شده می توان غذا خورد یا مسواک زد؟

زمانی که دندان احتیاج به درمان ریشه داشته باشد، خرابی شدید است و دیواره های دندان بسیار شکننده هستند؛ بنابراین زمانی که پانسمان بر روی دندان قرار دارد خیلی باید با احتیاط غذا خورد که به پانسمان برخورد نداشته باشد.

اگر پانسمان دندان از بین رفت حتماً دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید تا مجدد برای شما پانسمان قرار دهد. اگر هم قسمت سطحی پانسمان ریخت نیازی به مراجعه نیست.

چرا دندانی که قبلاً عصب کشی شده است را دوباره باید عصب کشی کرد؟

گاهی امکان دارد درمان ریشه ای پزشک قبلی انجام داده است نقص هایی داشته باشد و زمانی که عکس رادیو گرافی گرفته شده همه چیز عالی انجام شده باشد ولی به دلایلی ممکن است دندان یا مواد داخلش عفونت کنند که در این موقع دوباره باید درمان ریشه انجام شود.

درمان ریشه مجدد کمی سخت تر نسبت به عصب کشی می باشد حتی گاهی نیاز است انتهای ریشه جراحی شود.

آیا دندان اندو شده هم نیاز به روکش دارد؟ آیا روکش می تواند عمر این دندان ها را کمتر کند؟

یک نکته مهم در زمان عصب کشی دندان که می تواند با موفقیت همراه باشد، ترمیم به صورت صحیح تاج دندان می باشد.

اگر یک دندان به صورت کامل عصب کشی شده باشد اما درمان تاج دندان نامناسب باشد می تواند دوباره عفونی شود و به درمان مجدد نیاز پیدا کند.

دندان هایی که عصب کشی شده اند به دلیل اینکه پوسیدگی های قبلی برداشته شده اند و بافت دندان عروق و اعصاب خود را از دست داده اند، به تدریج رطوبت دندان از بین می رود و دندان خشک و شکننده می شود.

توصیه می کنیم اگر دندانپزشک شما بعد از عصب کشی به شما پیشنهاد روکش را داد حتماً انجام دهید تا دندان خود را از دست ندهید.

چون اگر این کار را انجام ندهید امکان دارد دندان بشکند و نیاز به درمان های دیگری پیدا کنید و یا مجبور شوید دندان خود را بکشید.

ارتودنسی در مشهد